گردشگری

از همه چیز، از همه جا؛ گاهی فقط خودم

گردشگری

از همه چیز، از همه جا؛ گاهی فقط خودم

  • ۰
  • ۰

جدای از کاشان ، هرجای این سرزمین پهناور که پای می‎گذاریم، به قدری محو زیبایی‎ها، شگفتی‎ها و آداب و رسوم متفاوت مردم آن می‎شویم که دل‎مان می‌خواهد مکان‎های متفاوت‌تری از این مرزو بوم را بیابیم و ببینیم. قسمت‎هایی از کشورمان که بارها و بارها از ذهن‎مان گذشته به آن‎جا سر بزنیم و جاذبه‎های طبیعی یا بناهای تاریخی و یا برخی مکان‎های دنج را ببینیم که از چشم‎مان دور مانده؛ اما فرصتش را نداشتیم یا هزینه‎های آن به ما اجازه نداده است.

کاشان، شهر هنرپرور

با این‎که کاشان شهر کوچکی‎است و از نظر خیلی‎ها جاذبه گردشگری آن فقط حمام فین و یا مراسم گلابگیری‎است؛ خوب است بدانید کاشان اتفاقاً یکی از مقاصد اصلیِ بیشترِ کویرنوردان است. شاهکارهای معماری مانند: خانه بروجردی‎ها، خانه طباطبایی‎ها، مسجد جامع، مسجد و مدرسه آقابزرگ، تیمچه امین‎الدوله و... همچنین تپه سیلک که هنردوستان حتماً یک بار را به آن‎جا سر زده‎اند وَ آبشار نیاسر نیز از جاذبه‎های گردشگری طبیعی کاشان است.

کاشان

خانه بروجردی‎ها

در خیابان علوی شهر کاشان بنایی قاجاری ساخته شده است که قدمت آن به سال 1280 هجری قمری بازمی‎گردد. خانه‎ای که «حاج‎آقا حسن بروجردی» در آن زندگی می‎کرد. بازرگانی نامدار از کاشان که معماری بنا را به دست «علی مریم کاشانی» سپرد و نقاشی‎ها و گچ‎بری‎های چشم نوازِ بنا، زیر نظر استاد نامی ،کمال‎الملک، صورت گرفت.

خانه بروجردیها

استادان، خانه را در دو بخش اندرونی و بیرونی ساختند. حیاط مرکزی را بنا کردند و قسمت‎هایی مانند تالار سرپوشیده، اتاق‎های تابستانی، بالاخانه، قرینه تالار اصلی و ایوان جنوبی را طراحی کردند. درست است که این جاذبه بی‎نظیر تاریخی امروزه مقر اداره میراث فرهنگی کاشان شده اما همچنان به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری کاشان، میزبان بازدیدکنندگان است.

تیمچه امین‎الدوله

اگر از آن دست خوانندگانِ علاقه‎مند به خرید کردن و بازارگردی هستید، شما را دعوت می‎کینم هنگامی که به کاشان رسیدید؛ حتماً سراغ تیمچه امین‎الدوله را بگیرید. بازاری سرپوشیده، معروف به میانچال در چهارسوقِ بازار. باز هم استاد علی مریم کاشانی در دوره قاجار سقفی بی‎نظیر و زیبا با تزئیناتی شگفت از آجر و کاشی و رنگ‎بندی‎های عالی خلق کرده. این فضا با نورگیرهای سقف و هدایت آفتابِ فرح‎بخش به مکانی چشم‎نواز تبدیل شده است.

تیمچه

آبشار نیاسر خوراک اصلی آسیاب‎های آبی کاشان

قدیم‎ترها هرجا که آبی بود و دهی و دهکده‎ای، آسیابی آبی نیز بود تا بتوان برکت زمین، گندم را آسیاب کرد و نانی پخت. در کاشان نیز مانند دیگر شهرها آبشاری بود که 13 آسیاب آبی را خوراک می‎داد. سرچشمه این آبشار چشمه‎ای‎است به نام چشمه تالار، در کنار چهار طاقیِ نیاسر. می‎توانید یک روز کامل را برای دیدن این جاذبه طبیعی گردشگری اختصاص دهید. به بازدید از این نقاشی بی‎بدیل خدا رفته، از یکی از آسیاب‎های مرمت شده بازدید کنید و سپس در طبیعت اطراف آبشار دمی بیاسایید.

نیاسر

همچنین از شما دعوت می‎کنیم برای خواندن مطالب بیشتر و مرتبط با گردشگری  به مجله دلتا مراجعه کنید.

  • ۹۸/۰۱/۲۶
  • گلزار دی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی