گردشگری

از همه چیز، از همه جا؛ گاهی فقط خودم

گردشگری

از همه چیز، از همه جا؛ گاهی فقط خودم

  • ۰
  • ۰

این آمار نشان می‌دهد که در سال گذشته  در کل قرارداد ها  16 درصد، مبایعه نامه‌ها 21 درصد و اجاره نامه‌ها 9 درصد کاهش داشته ایم .

خواب تابستانی

کسادی بازار به داد قیمت مسکن رسید. طبق آمارها میزان خرید و فروش مسکن ۶۰ درصد کاهش یافته و این  موضوع به بازار خرید و اجاره خانه کمک کرد تا قیمت به سیر صعودی خود ادامه ندهد و حتی متوقف شود گویی که بازار مسکن به خواب تابستانی رفته است .

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادآنلاین، مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه املاک کشور کاهش قیمت اجاره و خرید مسکن را رسانه‌ای کرد. وی با آنکه خبر کاهش قیمت‌ها را داد، می‌گوید: انتظار ما افت بیشتر قیمت‌ها است، نرخ مسکن یکباره اوج گرفت و قیمت‌های  کنونی  با نرخ‌هایی که باید باشد فاصله ای معنا‌دار دارد.

وی برای شفاف شدن کاهش قیمت مسکن به 5 منطقه تهران اشاره کرد که در مقایسه با سایر مناطق کاهش بیشتری داشته اند. او توضیح داد:  قیمت مسکن در منطقه 8 بیش از 15 درصد، منطقه 3 حدود 10 درصد، منطقه 22 بین 12 تا 18 درصد، منطقه 10 با توجه به محله و کوچه بین 14 تا 18 درصد و منطقه 2 هم بین 8 تا 10 درصد ارزان شده است، اما این کاهش‌ها باید ادامه پیدا کند.

کاهش قیمت مسکن در مناطق یاد شده در حالی است که گزارش 6 روز پیش بانک مرکزی از بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد که در تیرماه امسال منطقه 3، 2، 8، 22 و 10 به ترتیب بیشترین افزایش قیمت را ثبت کرده اند.

رییس اتحادیه املاک تهران می‌گوید: اجاره از قیمت ملک تبعیت می‌کند یعنی وقتی قیمت هر مترمربع مسکن کاهش یابد ، قیمت اجاره و رهن آن هم روند نزولی به خود می‌گیرد، با وجود کاهش‌های نسبی، قیمت‌ها برای مستأجران بسیار گران است.

خواب تابستانی

گزارش بانک مرکزی که 6 مردادماه منتشر شد، گویای آن است که تعداد معاملات واحدهای مسکونی در تیرماه 98 در مقایسه با  ماه پیش از آن  حدود 20 درصد و در مقایسه با سال گذشته حدود 65 درصد کاهش داشته است.

کاهش 16 درصدی قراردادها

مصطفی قلی خسروی در پاسخ به این پرسش که کسادی بازار چگونه به قیمت مسکن کمک کرد تا مردم شاهد جهش قیمت‌ها نباشند به آمار خرید و فروش مسکن و اجاره اشاره کرد و گفت: سال 97 از اول فروردین تا 5 مرداد 97، 500 هزار و 801 قرارداد مسکن در کشور منقعد شده بود. از این تعداد 266 هزار و 377 مورد  مبایعه نامه و 228 هزار و 938 مورد اجاره نامه بوده است.

وی افزود: از ابتدای سال 98 تا 5 مرداد ماه امسال ، 421 هزار و 847 معامله مسکن در کشور صورت گرفته که از این رقم سهم مبایعه نامه‌ها 210 هزار و 541 و اجاره نامه‌ها 207 هزار و 648 مورد بوده است.

این آمار نشان می‌دهد که در سال گذشته  در کل قرارداد ها  16 درصد، مبایعه نامه‌ها 21 درصد و اجاره نامه‌ها 9 درصد کاهش داشته ایم .

کسادی بازار در ارقام معاملات

حال اگر بخواهیم این آمار را در استان تهران مقایسه کنیم باز هم شاهد رکود و همان کسادی بازار خواهیم بود که نشان دهنده خواب تابستانی بازار مسکن است .آنگونه که رییس اتحادیه املاک تهران شفاف‌سازی کرده است، از فروردین تا 5 مردادماه 97، 139 هزار و 227 قرارداد امضا شده که 69 هزار و 304 مورد مبایعه نامه و 68 هزار و 883 مورد اجاره بوده است.

سال 98 طی مدت  مورد اشاره 98 هزار و 672 قرارداد منعقد شده که 33 هزار و 953 مورد در بخش مبایعه نامه و 56 هزار و 77 مورد در بخش اجاره نامه بوده است. آمارهای تعداد معامله، نشان می‌دهد که در سال‌ 98 برای کل قراردادها کاهش 35 درصدی، مبایعه نامه‌ها افت 51 درصدی و اجاره نامه تنزل 19 درصدی داشته‌ایم.

شاخص‌های بانک مرکزی

گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن شهر تهران که به تازگی  منتشر شده با این جمع‌بندی به پایان رسیده است که در تیر ماه سال 98 متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به 13 هزار و 350 هزار تومان رسید که  در مقایسه با  ماه مشابه سال گذشته 91.5 درصد افزایش نشان می‌دهد. تعداد معاملات انجام شده طی این ماه 4 هزار و 800 مورد بود که در مقایسه با ماه قبل از آن  و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب 20 و 64.6 درصد کاهش نشان می‌دهد. کاهش قابل ملاحظه  میزان معاملات در ماه‌های اخیر موجب شده است تا رشد ماهانه قیمت مسکن روند رو به کاهش به خود گرفته و در تیرماه امسال به افت  0.4 درصد برسد و بازار مسکن را در خواب تابستانی فرو برد.

همچنین بخوانید:

چشم انداز قیمت خانه در سال 98

زیان انبوه سازان از افزایش هزینه های ساخت مسکن

مبلغ اجاره 20 درصد افزایش یافت

نارمک ؛ پیشتاز کاهش قیمت مسکن در تهران

قیمت مسکن در شمال تهران ( + جدول )

  • ۹۸/۰۵/۱۳
  • گلزار دی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی