گردشگری

از همه چیز، از همه جا؛ گاهی فقط خودم

گردشگری

از همه چیز، از همه جا؛ گاهی فقط خودم

۲۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اهالی می‎گویند در ریگ جن، بهشتی وجود دارد که به چشم دیدنی نیست و تو باید به دل کویر بزنی تا به آن دست یابی. جایی که اگر از چنگال مرگ جستی، ثروتمند خواهی شد.

ریگ جنی

از دیرباز داستان‎های عظیم و حیرت‎آوری درباره مثلث برمودا شنیده‎ایم، نقطه‎ای از کره زمین که بی‎محابا هرچیز از هوا و زمین و آب و زیر‎ آب‎هایش می‎گذرد، می‎بلعد و هرگز نمی‎دانیم کجا رفتند و چه شدند. حتی اثری از آثارشان هم نمی‎یابیم. این‎که چه می‎شود و کجا می‎رود و چه ‎و چه، هنوز جامه‎ی علمی نپوشیده. اما مثلث برمودای خودمان، کویر ریگ جن، این زیبای افسونگر، پاسخی برای ناپدید کردن هر آنچه به آن وارد می‎شود، داده است. اما باورپذیرند یا نه؟ به عهده خودتان.

کال جنی

«ریگ جن» شگفت‌انگیزترین، اسرارآمیزترین و ترسناک‌ترین منطقه در ایران است، پر است از تپه‌های ماسه‌‎ای، باتلاق‌های نمکی و شنزار‌های روان و فراوان؛ واقع در جنوب سمنان. این منطقه در شرق دریاچه‌ی نمک، شمال چوپانان و انارک و غرب جندق، یعنی در کویر مرکزی ایران واقع است. همان‎جا که محلی‌ها، چوپان‌ها و ساربان‌ها معتقدند که هر جنبنده‎ای که به آن پا بگذارد، توسط شیاطین تسخیر شده و به آغوش مرگ گرفتار خواهد شد. یکی از کاوشگران حقیقتی را به چشم خود دیده است که: حتی شترهای اهالی کویر هم وقتی به بخشی از منطقه می‌رسند، می‌ایستند و حرکت نمی‎کنند.

کال جنی

ریگ جن افسونگر، به دلیل وسعت زیادش هیچ‎گاه پذیرای کاروانان، کویرنوردان و گردشگران نبود؛ به معنای واقعیِ کلمه، کویری خشک و بی‎آب‎وعلف، که در آن هیچ موجود زنده‎ تا فرسنگ‎ها جلوی چشم کسی سبز نمی‎شود. تا این اواخر که گردشگرانی ماجراجو پا به کویر ریگ جن گذاشتند تا این مثلث برمودای قدعلم‎کرده را سر جایش بنشانند. اما جالب است بدانید «آلفونز گابریل» اتریشی و یک کاوشگر سوئدی قصد داشتند این منطقه را کشف کنند، اما هیچ‌کدام نتوانستند از طول کویر بگذرند  و «گابریل» فقط با عبور کردن از عرض منطقه، به‌ناچار به سمت یزد برگشت.

ریگ جن

«ریگ جن» و باتلاق‌های آن، هر انسان را به وحشت می‌اندازد. باتلاق‎هایی که ناجوانمردانه زیر لایه‎ای از شن پنهان شده‎اند و به محض این‎که پایت را روی آن بگذاری، با دستان بی‎رحمش تو را به عمق وجود خود خواهد کشید. اگر به شن‎های روان گرفتار شوید، در دم بلعیده شده و به کسانی می‌پیوندید که در این بیابان ناپدید شده‌اند! گویا کسی، روحی، جنی، چیزی تمام ساعات شبانه‎روز، آوای مرگ را در دل کویر زمزمه می‎کند.

کال جنی

داستانک‎هایی برای هشدار

نوای مرگ

وقتی با دوستان‎تان به کویر ریگ جن سفر کنید و حتی کمی از آن‎ها فاصله بگیرید، هنگامی که آن‎ها از تپه‎ای شنی پایین بروند، شما صدایی شبیه به آنان خواهید شنید. اما پس از رفتن به سوی صدا، تنها راه را گم کرده و… تصور کنید اگر شب باشد، چه؟ آتشی از دور می‎بینید و به سمت آن می‎دوید تا خود را نجات دهید، اما خودتان فکر می‎کنید آنان که دور آتش نشسته‎اند، انسانند؟

کال جنی

آوای شیطانی

سروصداهایی که مانند جیغ یا فریاد از کویر ریگ جن می‎شنوید، تنها بخش توهم‎زای آن هستند و شاید عادی باشد اما وقتی تنها هستید و صدای خوشِ زنی را بشنوید که با صدای جادویی‎اش در دل کویر می‎خواند، آن وقت است که وارد بخش هراسناک کویر شده‎اید. آنگاه، در دوردست، اندام‎واره‎ای(شبح) را با موهای سیاهِ رها شده در باد، به چشم خود خواهید دید. اشتباه نکنید، او کسی نیست که برای نجاتش مامور شده‎اید، بلکه پشت پرده، موجودی ماورایی‎است که آوای مرگ شما را می‎نوازد.

کال جنی

بهشت گم‎شده در دستان شیطان

اهالی می‎گویند در ریگ جن، بهشتی وجود دارد که به چشم دیدنی نیست و تو باید به دل کویر بزنی تا به آن دست یابی. جایی که اگر از چنگال مرگ جستی، در کنار آن جنگل‎های انبوه، دریاچه‎ای خواهی دید؛ همان‎جا که شیاطین پشم شترها را در آن رها کرده‎اند و هرکس به این منطقه دست یابد، ثروتمند خواهد شد.

بیشتر بخواهید :

لاله های واژگون در شاه‎فصل سال

حوض سلطان ، آینه ای طبیعی برای نمایاندن چهره خدا

  • گلزار دی
  • ۰
  • ۰

دشت های وسیع لاله‎های واژگون در سرزمین‎مان ایران، اردیبهشت ماه همیشه میزبان تعداد بی‎شماری گردشگر و طبیعت‎گرد است که از اقصی نقاط جهان برای دیدن آمده‎اند.

لاله های واژگون

فصل بهار که شاه‎فصل گل‎های ایران است، همیشه ما را با شگفتی‎های بی‎نظیرش روبه‎رو می‎کند. یکی از بی‎نظیرترین نقاشی‎های فصل بهار دشت گل‎های واژگون است که در زیباترین شکل خود بر دامن سبزه‎های دشت نشسته‎اند.

دشت‎های گل لاله واژگون

شاید بزرگ‎ترین دشت لاله‎های واژگون جهان در کشور ما ایران باشد، که سالانه چندین هزار گردشگر را در ابتدای سال به سرزمین‎مان می‎کشاند. جالب است بدانید این شگفتی منحصربه‎فرد فقط مختص به یک دشت و یا یک منطقه نیست، بلکه مناطق وسیعی از این لاله‎ها را در فصل بهار خواهیم یافت که برخی حفاظت شده و برخی برای عموم آزاد هستند.

لاله های واژگون

  • یکی از مناطقی که لاله‎های واژگون یا اشک مریم را در خود دارد، در ۱۲ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی شهرستان کوهرنگ و ۹۸ کیلومتری شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. با وسعت ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار به عنوان رویشگاه اصلی گونهٔ گیاهی «لاله واژگون» یا «اشک مریم» است که برای حفاظت از رویش این لاله‎ها ورود هر نوع دام و خودرو به این منطقه ممنوع است. همچنین تمهیداتی اندیشیده شده تا پیاز لاله‎ها حفظ و در سال‎های آینده نسل‎شان حفظ شود.
  • دومین منطقه‎ای که دشتی وسیع از لاله‎های واژگون را در خود دارد، الیگودرز در استان لرستان است. اطراف این شهر دشتی زیبا با انواع گل‎ها وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن را لاله‎های واژگون فرا گرفته است.

لاله های واژگون

  • در نهایت، طبیعت زیبا و بکر شهرستان سمیرم استان اصفهان، یکی از معروف‎ترین و گردشگر‎پذیرترین مناطق رویش لاله‎های واژگون است که مقصد گردشگران بسیاری از اقصی نقاط جهان است. اصفهان که به خودی خود شهری توریست‎پذیر است، همه سال میزبان بسیاری از مسافران و گردشگران است و در نیمه اول سال از شلوغ‎ترین شهرهااست. اما به طور خاص، از نوروز تا اواخر بهار بیشترین آمار گردشگری را دارد. یکی از این جاذبه‎های گردشگری که سوژه مناسبی برای طبیعت‎گردان اصفهان به شمار می‎رود، همین دشت لاله‎های واژگون در سمیرم است.


لاله های واژگون

بیشتر بخوانید :

پترا یعنی صخره 

گردشی در مزه های سفره افطار

  • گلزار دی
  • ۰
  • ۰

هرگز آینه طبیعی حوض سلطان را با دریاچه قم اشتباه نگیرید. دریاچه نمک قم در جنوب شرقی قم واقع است. اما حوض سلطان در 40 کیلومتریِ شمالِ آن.

دریاچه حوض سلطان

بچه که بودم فکر می‎کردم خدا چیه؟ نور؟ روح؟ جسم؟ بزرگ‎تر که شدم با این‎که مطمئن بودم خدا جسم نیست ولی دوست‎داشتم ببینم چه شکلیه. پیر؟ جوان؟ لاغر؟ وقتی به سنی رسیدم که بیشتر متوجه می‎شدم، دیدم که باید خدا رو در آفریده‎هاش دید، گذشته از مادر که نمونه بی‎نظیری از محبت خدااست. باید تو طبیعت می‎گشتم و رد پای خدا رو اون‎جا می‎دیدم. رفتم، گشتم، دیدم. دریافتم که همه‎چیز به نحو غیرقابل‎تصوری زیبایی ذات خداوند رو به نمایش گذاشته. تمام طبیعت حتی موقع طغیان ، کوران و کولاک و به هم زدن زندگی انسان (مثل بلایای طبیعی) در یک بی‎نظمی‎ خارق‎العاده به نظم رسیده. رانش‎های زمین مانند دره ستاره‎های قشم.  باقی‎مانده آتشفشان‎ها مانند روستای کندوان در آذربایجان شرقی. خشک شدن و یا تبخیر بیش از حد دریاچه‎ای نمکین که آینه‎ای تمام‎نما را پدید آورده مانند آینه طبیعیِ دریاچه حوض سلطان قم.

دریاچه حوض سلطان

دریاچه حوض سلطان

تکه‎ای از زمین با لباس سپیدی از جنس نمک، با سطحی صیقلی که بزرگ‎ترین آینه طبیعی ایران نام گرفته، همان‎جا که انعکاس تصویر آسمان بر زمین است. آینه‎ای از جنس نمک که عمق 42 متری دارد و از 5 لایه جدا از هم تشکیل شده. در میانه اتوبان تهران- قم  تکه‎ای از جهان است که شاید از نظر برخی بیابانی خشک و بی‎آب‎وعلف باشد، اما برای عاشقانِ طبیعت این زیبایی‎ها تا حدی چشم نواز است که ولوله‎ی سفر به این مناطق بیابانی را به جان‎شان می‎اندازد تا برای یک بار هم که شده به دریاچه حوض سلطان سر بزنند.

دریاچه حوض سلطان

در حوض سلطان چه کنیم؟

این‎جا همان جایی‎است که با دست خالی می‎توان خوش گذراند.  به‎عنوان مثال، رفتن روی آینه‎ای طبیعی که فقط عبور از عرض آن شاید 5 ساعت زمان ببرد. با آن رنگ‎های درخشان که به‎غیر از نمک، از رسوباتی نظیر گچ و رس تشکیل شده و رنگ‎هایی متنوع بر سطح صیقلی نشانده است.

دریاچه حوض سلطان

عکاسی جزء جدای ناشدنی سفر به دریاچه حوض سلطان است. شما با آن مناظر و انعکاس‎های بی‎نظیر ابرهای آسمانی، چنان تصاویری را ثبت خواهید کرد که در آلبوم خاطرات شما همیشه بدرخشد.

دریاچه حوض سلطان

سواری بر سطح صیقلی دریاچه حوض سلطان هم خالی از لطف نیست. شما در گردش‎تان حتماً با گروه‎های دوچرخه‎سواری روبه‎رو خواهید شد که در دسته‎های چند نفره روی دریاچه نمکین رکاب می‎زنند. همچنین ممکن است سواری‎های “آفرود” را در حال ویراژ دادن کنار یکدیگر مشاهده کنید.

دریاچه حوض سلطان

حوض سلطان کجاست؟

هرگز این آینه طبیعی حوض سلطان را با دریاچه قم اشتباه نگیرید. دریاچه نمک قم وسعت بیشتری دارد و در جنوب شرقی قم واقع است. اما حوض سلطان در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران قرار گرفته و در حاشیه اتوبان قابل مشاهده است.

دریاچه حوض سلطان

در اتوبان تهران – قم پس از طی ۷۰ کیلومتر در سمت چپ، جاده‎ای به سمت روستای چشمه‎شور وجود دارد که تابلوی اطلاعات گردشگری در کنار آن است. وارد آن شوید و از اولین زیرگذر به آن سوی اتوبان بروید تا به دریاچه حوض سلطان برسید.

بیشتر بخوانید :

کوچه سنگ تراشها کجاست؟

اینجا پایتخت، بام لند تهران

  • گلزار دی
  • ۰
  • ۰

پترا یعنی صخره

شهر پترا با آن ستون‎های بلند تراشیده شده با سرستون‎ها و طاق‎های بی‎نظیر ، بیشتر شما را به یاد روم و یونان می‎اندازد تا بنایی در کشور اردن.

پترا

پترا به زبان رومی یعنی صخره. اولین بار عیسی مسیح این نام را برای یکی از حواریون به نام شمعون گذاشت، که در کتاب‎های مقدس به نام پطرس از آن یاد شده. آیا می‎توان تصور کرد روزی شهری کامل را ببینیم که تماماً در دل صخره سخت، در کوهی عظیم، با تخته‎سنگ‎هایی به رنگ بی‎نظیر گل سرخِ نورسیده، یعنی تقریباً صورتی، تراشیده شده باشد.

شهر پترا در 262 کیلومتریِ جنوب اردن واقع شده است. در سده 4 قبل از میلاد، در زمان تمدن نَبَطی‎ها، این شهر در دل صخره‎ها بنا شد و به دلیل سرخ‎رنگ بودنش به نام  المدینهالوردیه معروف شد. این تمدن، از اعراب شمال جزیره به‎شمار می‎روند، از دولت‎های کهن آن. در کتابی که درسال 1978 میلادی چاپ شد، در مورد این بنا سخن به میان آمده است.

پترا

پترا شهری خاص

شهر پترا، پایتخت نبطی‎ها، حلقه اتصالی بین تمدن بین‎النهرین و سرزمین شام و مصر بوده است. شاید به همین دلیل است که معماری این بنا در ظاهر شبیه به معماری رومیان است. آن ستون‎های بلند تراشیده شده با سرستون‎ها و طاق‎ها، بیشتر شما را به یاد روم و یونان می‎اندازد تا بنایی در کشور اردن. از سویی نام پترا نیز به همین شکل تغییر یافته، چرا که نام اصلی شهر پترا “سلع” بود و بعد رومیان آن را به زبان خود petra نامیدند.

شهر پترا در لیست عجایب هفت‎گانه دنیااست که عده‎ای حتی ساخت آن را کار موجودات فرازمینی می‎دانند. تا جایی که می‎گویند شب‎ها سروصداهای عجیب از آن شنیده می‎شود. اهالی، توریست‎ها را رهنمون می‎شوند که در شب به هیچ‎وجه برای بازدید از این مکان نروند! چراکه اعتقادشان این است که شهر به تسخیر جن‎ها در آمده. شاید همین داستان‎هااست که پترا را جزء یکی از بی‎نظیرترین جاذبه‎های تاریخی کرده است.

پترا

بیشتر بخوانید :

کوچه سنگ تراشها کجاست؟

گردشی در مزه های سفره افطار

  • گلزار دی
  • ۰
  • ۰

از هرکه بپرسید محله سنگ تراشها کجاست اگر گفت باید بروی جلفا. بگویید خوب. جلفا کجاست؟ می‎گوید درست مقابل سنگ تراشها.

سنگ تراشها

محله سنگ تراشهای اصفهان یکی از زیبا‎ترین و بی‎نظیرترین محلات در این شهر است. درست آن‎سوی خیابانِ محله جلفا. از قدیمی‎ترین مناطق که سنگ‎فرش آن شما را به‎یاد لوکیشن فیلم‎های قجری می‎اندازد. اگرچه این‎جا محله‎ای ارمنی‎نشین است اما مسیحی و مسلمان ندارد. همه خونگرم و مهربان هستند و نه تنها مسلمان و مسیحی در هم آمیخته‎اند، بلکه هر سه گروه از شاخه مسیحیت یعنی پروتستان، کاتولیک و ارتودوکس، کنار هم از کلیساها استفاده می‎کنند.

سنگ تراشها

چه شد که این شد؟

جالب است بدانید مسیحیان به کوچه سنگ تراشها کوچانده شده‎اند. یعنی در اواخر سلطنت شاه عباس اول، گروهی از مهاجران ارمنی که در حرفه‎ی سنگ‎تراشی مهارت داشتند، به این محله آورده شده و در این‎جا سکنی گزیدند تا امنیت‌شان تضمین شود. 13 کلیسای بسیار زیبا، ساده و ارزشمند در این محله قرار دارد که تلفیقی از هنر معماری اسلامی و اروپایی است. آنچه در ابتدا نظرشما را جلب می‎کند این‎که کلیسای وانک، هم گنبد دارد مانند مسجد، هم ناقوس دارد مانند باقیِ کلیساها. حتی در انتهای کوچه سنگ تراشها محله تبریزی‎ها قرار دارد که ساکنان آن را مسیحی و مسلمان تشکیل می‎دهند.

هر اصفهانی نه یک‎بار، بلکه بیشتر از چند بار در سال، گذرش به محله سنگ تراشها می‎افتد. مضاف بر این، حضور خیلی از گردشگران برای دیدن این منطقه، همیشه این‎جا را شلوغ و پررفت‎وآمد نشان می‎دهند؛ همچنین اگر کریسمس، تولد عیسی مسیح و یا عید پاک برای سفر و گردشگری بیایید، این‎جا و محله جلفا را تکه‎ای فراموش‎نشدنی از اصفهان خواهید یافت.

جلفا، آن‎سوی خیابان

کوتاه درباره محله جلفا بگوییم، درست روبه‎روی سنگ تراشها محله جلفااست. همان‎جا که وقتی سراغش بروی، انگار وارد خیابانی در پاریس شده‎ا‎‎ی. کافه‎های منحصربه‎فرد، موسیقی‎های دل‎نشین، صندلی‎های لهستانی قدیمی و در و پنجره‎های چوبی کافه‎های کوتاه‎قد، شما را وسوسه می‎کند دمی بیاسایید و حتماً قهوه‎ای بنوشید. همچنین می‎توانید کنار حوض‎ها و حوضچه‎ها بنشینید و تلفیق زیبایی از سنت و مدرنیته، اسلام و مسیحیت وَ در نهایت جاذبه گردشگری و زندگی عادی مردم همه و همه را کنار هم در یک قاب ببینید.


سنگ تراشها

بیشتر بخوانید :

پترا یعنی صخره 

گردشی در مزه های سفره افطار

  • گلزار دی
  • ۰
  • ۰

سفره افطار همیشه برای همه ما خاطره‎انگیز بوده، خوب است این خاطرات را به مزه غذاهای سنتیِ همه ایران، مزین کنیم.

افطار

صحنه زندگی ما چیز کوچکی نباید باشد. همین که ماه رمضانی می‎آید و سفره سحری و افطاری‎اش پهن می‎شود، همین که صدای ربنای کهن از سیستم‎های صوتی پخش می‎شود، همین که دعایی خوانده شود و افطار؛ خودش خاطره‎ای‎است که به اندازه تمام سال‎های زندگیِ‎مان حال‎مان را خوب می‎کند؛ وَ چه عالی می‎شود که بتوان این حال خوب را به همه ساعات زندگی بسط داد مثلاً زمانی که طعمی نو در افطارمان باشد و در طول سال باز هم آن غذا را نوش جان کنیم، به یاد افطار رمضان‎مان خواهیم افتاد و همان حال خوب.

افطار

از نظر نگارنده تجربه مزه‎های جدید مانند سفر کردن به سرزمین‎های جدید است. بنابراین پیشنهاد می‎شود اگر با رعایت احکام روزه به منطقه‎ای سفر می‎کنید، حتماً در وعده افطاری، خود را به غذاهای بومی و محلی آن شهر یا شهرستان مهمان کنید تا تجربه گردشگری‎تان تکمیل شود. آن هم در ایرانی که به دلیل تنوع قومی دارای سنت‎های غذایی مختلفی نیز هست. بفرمایید افطار:

مازندران

در مازندران برای سفره افطار غذاهایی سبک پخته می‎شود که در آن بیشتر از برنج و آرد استفاده شده باشد؛ مانند ترش او، قماق و شیرآش که اصلی ترین آن‎ها شیرآش است.

گیلان

غذای سنتی گیلان در افطار، بیشتر آش‌ها، کوکو و فرنی‎است. یکی از خوردنی‌هایی که در ماه رمضان در گیلان قابل دسترس است، رشته خوشکار است که نوعی شیرینی معروف محسوب می‌شود. البته خورش‎های خوشمزه‎ای مانند ترش تره و  باقلاقاتق نیز برای سحری در این ماه زیاد پخته می شود.

افطار

سنندج

نانی معروف در سنندج پخته می‎شود که نام آن برساق است؛ در وعده افطار ماه رمضان همیشه دیده می‎شود. از غذاهای مخصوص اهالی کردستان در ماه رمضان «کولیره» است. همچنین روز عید فطر  نانی خاص با نام «نان جشن» پخت شده و در میان روزه‌داران پخش می‌شود.

کرمانشاه

آش شاه عباسی برای افطار نزد مردم کرمانشاه طرفداران بسیاری دارد. ترکیبی از گوشت، غلات و حبوبات است که با پیاز داغ تزیین می‌شود. یکی دیگر از مواد غذایی پرمصرف در ماه رمضان در کرمانشاه روغن حیوانی یا روغن کرمانشاهی‎است که مردم منطقه معتقدند استفاده از آن در غذاهای سحری احساس گرسنگی را کمتر می‎کند.

افطار

همدان

افطار در همدان بسیار متنوع است. در این شهر خوردنی‌هایی مانند انگشت‌پیچ و نان روغنی در ماه رمضان پخت می‌شود. نان کماج معروف و حلوازرده رنگین غذاهای سنتی و مخصوص  این شهر است.

تبریز و اردبیل

شهرهای ترک‌نشین شمال غرب ایران دارای غذاهای خاص خود هستند. شیربرنج، فرنی، دلمه و کتلت غذاهای سنتی افطار این دو شهر است. نان فطیر و مربای گل سرخ نیز سرو می‎شود.

افطار

اهواز

خوراکی مطرح در ماه رمضان که محلی این منطقه است «لگیمات» است، نوعی شیرینی شبیه زولبیا و بامیه که با قهوه تلخ صرف می‌شود.

عرب‌های خوزستان سمبوسه، هریسه و تشریه و محلبی را به عنوان غذای افطار پخت می‌کنند. و در نهایت فلافل و بامیه را به طور رایج می‌توان جزو غذاهای افطاری این منطقه به حساب آورد.

هرمزگان، بندر عباس

نان تموشی (توی مشتی) یکی از نان‌های خوش طعم و سنتی اهالی هرمزگان، که بسیار مورد توجه توریست‌های این منطقه است. همچنین قلیه‌ماهی یکی از مهم‌ترین غذاهای مردم این شهر در ماه رمضان است که در کنار آش‎های سنتی دیگر، بر سر سفره افطار قرار داده می‎شود.

افطار

حرف آخر

قطعاً آنچه گفته شد مربوط به همه ایران نیست؛ اما در مقالات بعدی به غذاهای سنتیِ شهرهایی مانند شیراز و اصفهان و کاشان و… خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید :

اینجا پایتخت، بام لند تهران

آبشارهای لرستان ، خروشان در قلب زاگرس

  • گلزار دی
  • ۰
  • ۰

در گوشه و کنار بام لند تهران، گروه‎هایی را خواهید دید که به اجرای قطعات زیبای موسیقی خیابانی پرداخته‎اند. دیدن جوانان مشتاقِ موسیقی، شما را سرِ ذوق آورده، و سازهای حرفه‎ای‎شان گوش جان‎تان را نوازش خواهند کرد.


بام لند تهران

این جا شهر تهران است، نه شهری ساحلی در ترکیه. اینجا بخشی از تهران است، نه فقط برای تهرانی‎ها بلکه برای تمام کسانی که از جای‎جای ایران می‎آیند. اینجا بام تهران است، نه بام تهران بلکه بام لند تهران. شبه‎شهری برای تفریح و گذراندن ساعاتی خوش. از آنجا که به آخر هفته نزدیک می‎شویم خوب است برنامه‎ای برای سر زدن به این مجموعه تفریحی بچینیم. همچنین شب‎های ماه رمضان، شما می‎توانید تا سحر از بخش خوشمزه‎گردی آن استفاده کنید.

بام لند تهران

اول از همه کجا بریم؟

آدرسﺗﻬﺮان، ﺑﺰرﮔﺮاه ﺷﻬﯿﺪ ﻫﻤﺖ، ﺧﺮوﺟﯽ ﺑﻠﻮار ﮐﺎﺷﺎن، میدان موج، خیابان موج، بلوار صدف، مرکز تجاری تفریحی بام لند.

این‎جا می‎تواند مقصدی برای خرید، برای تفریح جمعی، برای پیاده‎روی‎ها و دوچرخه‎سواری‎های تکی، و در نهایت مکانی برای گذراندن روز تعطیل باشد؛ با آن آب‎وهوای دل‎انگیز و فرح‎بخش. همچنین شما می‎توانید از افطار تا سحر به یکی از بخش‎های مهم و پرطرف‎دار بام لند -کافه و رستوران‎های متعدد در قسمت‎های مختلف این مرکز- مراجعه کنید و لذتش را ببرید.

بام لند تهران

یک پُرس آب و هوای تازه

وقتی از ورودی بام لند می‎گذریم، منظره زیبای دریاچه چیتگر و پارک جنگلی آن مقابل چشمان‎مان ظاهر می‎شود، رهگذرانی را می‎بینیم که دور دریاچه قدم می‎زنند و یا منتظر حاضر شدنِ سفارش خود از رستوران‎ها هستند وَ دو‎به‎دو و یا چند به چند با یکدیگر صحبت می‎کنند. فضایی که پر شده از نوای دلنشینِ موسیقی، صدای حرکت آب و بال زدن پرنده‎ها روح شما را تازه می‎کند؛ و فکر کنید به یک پُرس آب و هوای تازه که در کنار همه این‎ها سرو می‎شود.

بام لند تهران

کلوپ ماهیگیری

جالب است بدانید یکی از تفریحات بام لند تهران در این مجموعه، اجازه ماهیگیری در دریاچه چیتگر است. تفریحی متفاوت در تهران. در این مجموعه، کلوپ ماهیگیری قرار دارد، با 33 جایگاه ماهیگیری که البته اولویت با آن دسته از گردشگرانی است که قبلاً جایگاه را رزرو کرده‎اند.

بام لند تهران

قایق سواری

امکان قایق‎سواری به صورت انفرادی و چند نفره روی دریاچه وجود دارد. شما با پرداخت هزینه‎ای متناسب با انتخاب‎تان می‎توانید به دیدار دریاچه بروید. انواع قایق‎های پدالی، قایق‎های شارژی و موتوری، وَ کاتامارا (قایق اتوبوسی) کنار دریاچه برای گردشگران و مسافران در نظر گرفته شده است.

بام لند تهران

اندکی آدرنالین

تشک پرش آزاد، قسمتی در انتهای مراکز خرید بام لند تهران است که از تفریحات جدید این مجموعه به حساب می‎آید. جایی ‎است که شما می‎توانید از پله‎های چوبی آن بالا بروید و از هر فاصله‎ای که خواستید خود را پایین بیندازید و در تشکی پر از باد پخش شوید. بالا رفتن آدرنالین در خون شما وَ پر شدن بدن‎تان از هیجان، بیش از حدّ تصور، حال شما را خوب می‎کند.

بام لند تهران

تفریح با طعم دهه پنجاه

فوتبال دستی یکی از بازی‎های دهه پنجاهی است؛ با آن جعبه بزرگ و میله‎هایی که وسط آن تعدادی آدمک زشت قرار داده شده بود، و یک عدد توپ بزرگِ قرمز رنگ. همان چهارچوب، با همان میله‎ها را در بام لند تهران خواهید دید، با این تفاوت که می‎توانید خودتان در این جعبه بپرید و از گل زدن با توپ قرمز لذت ببرید.

پاساژگردی

خوشبختانه بام لند تهران تمام قشر‎‎ها را راضی کرده؛ آن دسته از شما که خریدکردن را بخش جدانشدنی از تفریح می‎دانند هم، با خوشنودی از گشت و گذار در بام لند، به خانه باز می‎گردند. به علاوه فروشگاه‎های متعددی را مانند: مد و لباس. ساعت، طلا و جواهر. فروشگاه ورزشی و لوازم جانبی پرورش اندام. لوازم خانگی و الکتریکی. اسباب‎بازی و شکلات فروشی. گل فروشی و… خواهید یافت.

بام لند تهران

حرف آخر

در گوشه‎وکنار بام لند تهران، گروه‎هایی را خواهید دید که به اجرای قطعات زیبای موسیقی پرداخته‎اند. در زمانی، که اجرای موسیقی توسط گروه‎های خیابانی رواج پیدا کرده، دیدن جوانان مشتاقِ موسیقی و سازهای حرفه‎ای‎شان گوش جان‎تان را نوازش خواهد کرد.


بیشتر بخوانید :

آبشارهای لرستان ، خروشان در قلبِ زاگرس

من و قلعه رودخان و خاطره سازی



  • گلزار دی
  • ۰
  • ۰

آبشارهای لرستان یکی از مقاصد مهم گردشگری در این استان هستند که تمام سال را به میزبانی توریست‎ها و مسافران مشغولند.

آبشارهای لرستان

هنگامِ شمارش آبشارهای دائمی ایران به هیچ عنوان نمی‎شود نام لرستان را از قلم انداخت. مهد آبشارهای سرزمین‎مان که با 33 رودخانه دائمی و همکاری طبیعت و همدستیِ صخره‎های تکیه‎زده بر کوه، چنان تابلوهایی زیبا از رقص آب‎ها را به تصویر کشیده‎اند که گردشگران بسیاری را نه از ایران، بلکه از جهان به دام گسترده‎ی آبشارهای لرستان انداخته‎اند. با چشم‎اندازی بی‎نظیر و فضاهای باز در اطراف که برای گذراندن یک روز  کنارشان جان می‎دهد.

آبشارهای لرستان

آبشار شِوی

آبشار شوی که یکی از زیباترین آبشارهای ایران است 100 متر ارتفاع دارد، با عرض 40 متر که از غاری سرچشمه گرفته و از گردنه به پایین سرازیر می‎شود. آبشاری بین استان لرستان و خوزستان که اطرافش پر است از درختان بلوط و بادام. پوشش گیاهی اطراف این آبشار بسیار دیدنی است و در تغییر فصول تنوع رنگیِ دل‎انگیز را به شما هدیه می‎کند.

آبشارهای لرستان

آبشار بیشه

یکی از معروف‎ترین آبشارهای لرستان، آبشار بیشه است که در فاصله 35 کیلومتری شهر درود واقع شده و به رودخانه سزار می‎ریزد. با 48 متر ارتفاع و چشمه‎های متعددش در دل کوه  تا یک‎صدا زمزمه‎کنان بجوشند و این آبشار را تشکیل دهند. از شهرستان درود به سمت آبشار که برویم، مناظر زیبایی سر راه‎مان قرار دارند که سرعت‎مان را به لحاظ زیبایی خواهند گرفت و ایستگاه بیشه را یکی از دیدنی‎ترین ایستگاه‎های راه‎آهن تهران-خوزستان کرده‎اند.

آبشارهای لرستان

آبشار آب‎سفید

از اعماق تونلی در دل کوهی سنگی در 50 کیلومتریِ شهر الیگودرز، آبشار پرآبی با ارتفاع 68 متر سرازیر است، که به رودِ رودبار پیوسته و به رود دز می‎ریزد. از آن‎جا به آب سفید معروف است که آبِ آن پس از برخورد با سنگ‎ها به صورت حباب سفید در می‎آید و از دور مانند تور سپیدی بر سر صخره‎هااست.


آبشارهای لرستان

آبشار نوژیان

95 متر ارتفاع آبشار نوژیان است در 51 کیلومتری خرم آباد. این زیبایی طبیعی در کوه تاف قرار دارد که مقصد گردشگران بسیاری‎است؛ گردشگاه جنگلی نوژیان نیز بالای همین کوه است با پوشش گیاهی متنوع و طبیعتی و بکر که معمولاً خاصه‎ِ آبشارهای لرستان است. همچنین، برخی گیاهان دارویی مورد استفاده نیز در این حوالی می‎رویند.

آبشارهای لرستان

آبشار چکان

یکی دیگر از آبشارهای لرستان آبشار چکان است در ارتفاعات مشرف به دره چکان در 141 کیلومتریِ خرم‎آباد، منطقه‎ای در جنوب غربیِ شهرستان الیگودرز. اطراف این آبشارِ زیبا و معروف، انواع درختان همانند گردو، زالزالک، گلابی، چنار، کیکم، بید، بلوط و… وجود دارد.

آبشارهای لرستان

آبشار وارک

در فاصله 60 کیلومتریِ شهر خرم‎آباد در غرب گردنه نوژیان، نزدیک به آبشار نوژیان، سرچشمه آبشاری‎است به نام وارک. صخره‎ای سنگی که آبِ آبشار از آن جاری‎ا‎ست و پس از سقوط از ارتفاع 15 متری به صخره دوم ریخته و آبشار دومی را به‎وجود می‎آورد. در کل ارتفاع این آبشار به 57 متر می‎رسد و پوشش گیاهیِ اطرافش درختان بلوط، گلابی و زالزالک است.


بیشتر بخوانید :

من و قلعه رودخان و خاطره سازی

اینجا پایتخت، بام لند تهران

  • گلزار دی
  • ۰
  • ۰

قلعه رودخان یکی از جاذبه‎های بی‎نظیر گردشگری در گیلان است که اگر فقط یک بار به آن‎جا سر بزنید، تا آخر عمرتان خاطره‎اش را فراموش نخواهید کرد.



قلعه رودخان?

وقتی قرار باشد هم طبیعت‎گردی کنید و هم جنگل‎نوردی، هم تاریخ‎گردی و هم خاطره‎سازی، هیچ‎جای دیگری جز قلعه رودخان گیلان به ذهن‎تان نخواهد رسید. به‎شرطی که بالا رفتن از حدود 1000 پله را به جان بخرید! قلعه‎ای تاریخی و به‎شدت زیبا و مجذوب‎کننده که اصلاً جایی برای پشیمانی از این پله‎پیمایی برای‎تان نخواهد گذاشت.

قلعه رودخان?

کجا بریم؟

بریم گیلان، 25 کیلومتری جنوب غربی فومن. باید وارد جاده قلعه رودخان بشویم و بعد از گذشتن از چند روستا به قلعه رودخان برسیم. البته این‎جا فقط روستای قلعه رودخان است. راه‎مان را ادامه می‎دهیم و پس از گذشتن از روستایی باید سواریِ‎مان را پارک کنیم و بقیه را تا خود قلعه پیاده برویم!

قلعه رودخان?

تا این‎جای راه، از مسیر آسفالته‎ای آمده‎ایم که رودخانه، خروشان و سروصدا کنان همراهمان آمده است. درختان سربه‎فلک‎کشیده جلوی آفتاب را گرفته‎اند تا گرم‎مان نشود اما! شما تازه ابتدای راهِ 1000 پله‎ای هستید. جالب است به شما بگویم چشم‎انداز در این منطقه و از بالای پله‎ها به‎قدری زیبا و خیره‎کننده است که شما حتی اگر خسته هم نباشید، ترجیح می‎دهید بارها بایستید و مناظر را تماشا کنید.

قلعه رودخان?

بزرگ‎ترین قلعه آجری ایران

در ارتفاعی نزدیک به 700 متر از سطح دریا در دل جنگل عمیق قلعه‎ای ساخته شد، در زمان ساسانیان، که به نام دژ رودخان یا قلعه حسامی شناخته می‎شود. قلعه‎ای که توسط امیر حسام الدین دباج فومنی (مظفرالسلطان) بازسازی شد وَ بعدها عنوان بزرگ‎ترین قلعه آجری ایران را به خود اختصاص داد. جایی که، هم محل استقرار حکمرانان بود و هم پایگاهی نظامی برای محافظت از حوزه استحفاظی خود. همان‎جا که حیات آن بسته به جریان رودخانه‎ای‎ است که در سمت راست قلعه از شمال به جنوب جریان دارد.

قلعه رودخان?

قلعه‎ای واقعی

اگر انیمیشن رابین هود را به خاطر داشته باشید و بتوانید قلعه پرنس جان را به یاد بیاورید، خواهید دید که قلعه رودخان دقیقاً شبیه به همان قلعه است. دروازه‎ی قلعه چوبی‎است، و دو سوی آن لاشه سنگ‎های بزرگ قرار دارد. دارای برج‎هایی‎است با سقفی از سنگ وَ تمام دیوارها از آجر؛ شاه‎نشین دارد و تراسی که حاکم بتواند آن‎جا بایستد و ملک خود را نظاره کرده و لذت ببرد. پله‎های سنگی بسیار زیبا که بزرگان را به برج برساند و اتاق‎هایی با پنجره‎های کوچک، برای نگهبانی، که قطعاً همه این‎ها را در انیمیشن یاد شده دیده‎اید.

قلعه رودخان?

چرا خاطره‎سازی؟

باورتان نمی‎شود اگر بگوییم که راه رسیدن به این قلعه خودش یک سفر گردشگریِ پر از خاطره است؛ چرا که مملوّ از جاذبه‎های بی‎نظیر و دیدنی‎است که قدم‎به‎قدم خود را به شکل یک عکس به حافظه دوربین‎های موبایل شما پرتاب می‎کنند. همچنین رستوران‎های محلی در پایین پله‎ها شما را به خوشمزه‎گردی وا خواهد داشت و می‎تواند طعم خوب سفرتان باشد.

قلعه رودخان?

همچنین آتلیه‎های عکاسی با لباس سنتی کنار رستوران‎ها قرار دارند که می‎توانید با پوشیدن لباسی رنگ‎وارنگ خاطره خوبی ثبت کنید.

قلعه رودخان?

وقت خوش خرید کردن در این منطقه همیشه دست می‎دهد؛ چراکه زنان محلی صنایع دستی و محصولات‎شان را آورده‎اند و در طول مسیر بوی خوش نان تنوری‎شان هوش از سرتان می‎برد.

بیشتر بخوانید :

خطرِ انباشتگی در خانه را جدی بگیرید!

اتاق نشیمن را با اصول فنگ شویی مزین کنید

دَرِ کاروانسرای تی تی همیشه باز است

  • گلزار دی
  • ۰
  • ۰

مراقب وسایل ریزودرشت نوجوان‎تان باشید، ممکن است او همه وسایلش را در اتاق خودش نگه دارد ولی اگر انباشتگی اتاق‎ش را تسخیر کرده باشد، باز شما در تیررس ترکش‎های آن خواهید بود.


خطر انباشتگی

به گزارش اختصاصی مجله دلتا ، هنر چیدمان منزل از اصلی‎ترین هنرهای درون خانه است. امروزه با پیشرفت علم و گسترش فنون، علم فنگ شویی -که یکی از ارکان گردش انرژی بر اساس چیدمان درست اشیااست- به کمک آمده تا هرچه بیشتر فضایی متناسب برای خانه‎ها به وجود بیاورد. حال نکته این‎جااست که فنگ شویی از جنبه‎های مختلفی برخوردار است. آنچه شما به طور مشترک در تمامی کتاب‎های فنگ شویی و سایت‎های تعلیم این علم می‎بینید، دور شدن از خطر انباشتگی است.

انباشتگی یعنی چه؟

خطر انباشتگی در همه جای خانه، شما را تهدید می‎کند و ممکن است به‎راحتی شما را به دام بیندازد. باید توجه کنید به‎هم‎ریختگی یا به اصطلاح، ریخت‎وپاش دقیقاً معنی این واژه نیست، بلکه منظور درست لغت انباشتگی در فنگ شویی یعنی «قرار دادن لوازم و اشیای اضافی در خانه بدون این‎که به آن‎ها نیاز باشد.» در این صورت دیگر آب از سرِ خطر انباشتگی گذشته و به خودِ انباشتگی تبدیل شده است. حال فرقی هم نمی‎کند آشپزخانه باشد یا اتاق خواب‎تان و یا اتاق نوجوان‎تان که از بس گفته‎اید: وسایلش را جمع کند و نکرده، زبان‎تان مو درآورده است.

خطر انباشتگی

نتیجه چه می‎شود؟

تا به حال آدم‎هایی دیده‎اید که چیزی را جایی می‎گذارند و بعد نمی‎توانند آن را بیابند؟ اشتباه نکنید، آن‎ها وسیله را گم نکرده‎اند، فقط یادشان نمی‎آید کجا گذاشته‎اند و این درست برمی‎گردد به همان خطر انباشتگی که گفتیم، به این صورت که از آن‎جا که علم فنگ شویی مستقیم با انرژی‎ها سروکار دارد، این انرژی وارد ذهن شما شده و انباشتگی را با خود به آن‎جا می‎برد، همان‎طور که خانه شما در گوشه‎وکنارش انباشتگی ایجاد شده است. به‎طور مثال، شما چند قلم جنس از هایپرمارکت سر کوچه‎‎تان می‎خواهید، اما همین که به پیشخوان رسیدید، مدام از خودتان می‎پرسید: «یه چیز دیگه هم می‎خواستم، یادم نیست چی بود!»

خطر انباشتگی

پیشنهاداتی برای جلوگیری از خطر انباشتگی

  • از دور ریختن وسایل اضافی نترسید، در چین می‎گویند وسایلی را که بهرِ روزی نگه داشته‎اید، داخل کشویی گذاشته و بعد از سه ماه بدون این‎که جایی آن‎ها را یاد داشت کرده باشید، سعی کنید به یاد بیاورید داخل کشو چیست، اگر همه را گفتید، آن‎ها را نگه دارید. اما اگر هر چندتایش یادتان نیامد، همان‎ها با خطر انباشتگی شما را نشانه گرفته‎اند. پس همه را داخل سطل زباله بیندازید.
  • از نگه داشتن تزیینات اضافی روی میزهای اتاق نشیمن‎تان مانند انواع ظروف و عتیقه و مجسمه‎های ریزودرشت … بپرهیزید. آن‎ طفلکی‎ها فقط زیبا نیستند بلکه تهدیدی جدی برای خطر انباشتگی هستند.

  • مراقب وسایل نوجوان‎تان باشید، ممکن است او همه وسایلش را در اتاقش نگه دارد و نشیمن و فضاهای بیرون اتاقش را تهدید نکند، اما اگر خطر انباشتگی فقط اتاق خودش را هم تسخیر کرده باشد، باز شما در تیررس ترکش‎های آن خواهید بود.
  • آشپزخانه را دریابید و انواع وسایل برقی‎تان را روی کابینت یا گوشه‎وکنار آن نچینید. این وسایل فقط کاربردی هستند و برای خودنمایی خریداری نشده‎اند. برای جلوگیری از انباشتگی بهتر است آن‎ها را داخل کابینت بگذارید تا پشت سر هم روی آن قطار نشوند.

بیشتر بخوانید :

اتاق نشیمن را با اصول فنگ شویی مزین کنید

دَرِ کاروانسرای تی تی همیشه باز است

خیار فقط یک میوه نیست!

  • گلزار دی