گردشگری

از همه چیز، از همه جا؛ گاهی فقط خودم

گردشگری

از همه چیز، از همه جا؛ گاهی فقط خودم

  • ۰
  • ۰

باغ ارم شیراز یکی از زیباترین و قدیمی‎ترین باغ‎های ایرانی و ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، در شمال غربی شهر شیراز، به فاصله کمی از کوه‎های بابا کوهی قرار دارد. درختان سربه فلک کشیده آن و باغی از گل‎های زیبا که همه و همه فضایی دلنشین و بهشتی  را رقم زده و هر بیننده را مسحور زیبایی خود می‎کند.

باغ ارم

بهشت از کِی و چه کسی؟

با این‎که ممکن است تاریخ نگاشتن کمی حوصله شما را سر ببرد اما جالب است بدانید نام این باغ در سفرنامه‎های موجود از قرن دهم و یازدهم هجری آمده است؛ یعنی در زمان حکومت سلجوقیان در فارس. به عبارتی در سال 720 شمسی. از زمان صفویه به بعد این باغ به شکوه رسید و توسط کریم‎خان زند به بهشت امروزی‎اش تبدیل شد.

باغ ارم

باغ ارم از دید نصیرالملک

حاج نصیرالملک شیرازی باغ را از خاندان ایلخانی خریداری کرده و احتمالاً با حفظ اساس ساختمان، عمارت فعلی موجود در باغ را بنا نهاده است. با این‎که وی در حدود سال 1272 خورشیدی از دنیا رفت، درباره باغ ارم چنین توصیف‎هایی از وی به جا مانده است:

«... بستانی است بی مثال و گلشنی است بهشت تمثال ...، سروهایش سر به افلاک کشیده، عماراتی دارد شاهانه مشتمل بر تالاری که به واسطه دو ستون قوی پیکر برپااست و ارسی‌ها، گوشواره‌ها و اتاق‎ها و رواق‎های دیگر را از فوقانی و تحتانی دارااست. آبشارهای متعدد از هر جانب آن روان است و سبزه‌های اطراف جویش چون خط بر گرد عارض نوش لبان...»

بنای منحصر به فرد عمارت اصلی باغ ارم

با این‎که این عمارت جزء ساختمان‎های اواسط دوره قاجار است اما ویژگی‎های معماریِ زندیه و صفویه را دارد. به طوری که کاشی‎کاری‎های این عمارت را می‎توان نمونه کاملی از تصاویر عمارت‎های عهد صفویه دانست. البته یاد آور می‎شویم زیبایی‎های معماری، نقاشی‎های رنگ و روغن، سنگ تراشی، کاشی‎کاری و گچبری، پنجره‌های مشبک آهنی، پیشانی ساختمان، ستون‌های سنگی و درهای چوبی نفیس و منبت کاری‌ شده آن، شاهکار صنعت و هنر دوره قاجاریه به شمار می‎رود.

تالار حوض‎خانه

در طبقه هم‌سطح زمین، سردابه و محلی برای استراحت در روزهای گرم تابستان بوده و تالار حوض‎خانه را در میان خود دارد. این تالار، آب‎نما و نهر آبی دارد که از وسط آن می‎گذرد و در ادامه به استخر بزرگی در جلوی عمارت می‎رسد. کف این تالار با کاشی‎های هفت رنگ تزئین شده و سقف حوض‎خانه با کاشی‎کاری‎هایی از شکارگاه‎های طبیعی و داستان خسرو و شیرین و دیگر نقوش زینت یافته است. در دو طرف حوض‎خانه دو راه پله به طبقات بالا، در طبقه دوم ایوان منحصر به فردِ این بنا با ستون های سنگی و طبقه سوم سالن‎هایی مزین به نقوش سقفی یا مرجوک کاری با تصاویری اروپایی قرار دارد که زیبایی‎اش روح را می‎نوازد.

موزه سنگ و باغ گل

در عمارت اصلی باغ ارم، موزه‎ای به نام سنگ و گوهر دریای نور وجود دارد که بیش از 140 نوع سنگ و گوهر تزئینی کمیاب و قیمتی در آن به نمایش گذاشته شده است.

باغ ارم

همچنین به دلیل وجود گونه‎های مختلفی از گیاهان، مانند گل‎های طبیعی زینتی در این مکان، باغ ارم، به عنوان باغ طبیعی گیاه‎شناسی دانشگاه شیراز مورد استفاده قرار می‎گیرد. جالب است بدانید در کنار بلندترین سروناز شیراز که به ارتفاع 35 متر در این مکان قد برافراشته  و  به تنهایی یکی از جاذبه‎های گردشگری محسوب می‎شود، درختان سیاه بید، بید مجنون، افرا، ارغوان، کاج، بیدمشک، سپیدار، زبان‎گنجشک و... خودنمایی می‎کنند.

باغ ارم

از شما دعوت می‎کنیم برای خواندن مطالب بیشتر و مرتبط با گردشگری  به مجله دلتا مراجعه کنید.

  • ۹۸/۰۱/۲۰
  • گلزار دی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی