گردشگری

از همه چیز، از همه جا؛ گاهی فقط خودم

گردشگری

از همه چیز، از همه جا؛ گاهی فقط خودم

  • ۰
  • ۰

در مطلب قبل به شهر کاشان سری زدیم و به معرفی تعدادی از جاذبه‎های گردشگری این شهر کوچک اما تاریخی و زیبا پرداختیم. در این مقاله به معرفی خانه طباطبایی‎ها در این شهر خواهیم پرداخت. از نظر مساحت، کاشان شهری نه چندان بزرگ است و خبر خوب این‎که شما می‎توانید در یک روز و یا نهایت دو روز از تمام شاهکارهای معماری حاصل دست استادان بزرگ مانند خانه طباطبایی‎ها، خانه بروجردی‎ها، مسجد جامع و... در این شهر دیدن کنید، و یا به تپه سیلک سر بزنید و آثار به جای مانده از قوم کهن در این سرزمین را ببینید، و در نهایت، کنار آبشار نیاسر به گردش بپردازید.

خانه طباطبایی‎ها

در خیابان تاریخیِ علوی، کنار امامزاده سلطان امیر احمد، پس از گذشتن از چند بنای تاریخی، به خانه‎ای می‎رسیم که به دلیل تلفیقی از هنر و معماری به شاهکاری بی‎نظیر تبدیل شده و آن را عروس خانه‎های ایران می‎نامند؛ «خانه طباطبایی‎ها»؛ جلوه‎ای باشکوه از هنر معماری ایرانی.

خانه طباطبایی ها

معماری

هنگامی که معمارِ مشهور دوره قاجار، استاد «علی مریم کاشانی» اولین سنگ این بنا را نهاد، هرگز فکر نمی‎کرد پس از سال‎ها آنچه می‎سازد مشهورترین و بزرگ‎ترین و شکوهمندترین اثر به جای مانده از وی شود. حاج سید جعفر طباطبایی، تاجر فرش بود و تصمیم گرفت خانه‎ای مجلل برای خود بسازد. استاد علی مریم، خانه طباطبایی‎ها را با تزئیناتِ چشم نوازی از  گچ‎بری‎ها، نقاشی‎ها، شیشه‎های رنگی، ارسی و.... مزین کرد.

خانه طباطبایی ها

عروس حجاب‎دار

از آن‎جا که در قدیم رسم بود قسمت‎های درونی خانه دیده نشود، خانه را حجاب‎دار می‎ساختند. عروسِ خانه‎های ایران، خانه طباطبایی‎های کاشان، نیز به همین صورت است. یعنی بخش‎های درون خانه و بیرون آن، هیچ ارتباطی از نظر بصری نداشته تا ساکنان بتوانند به راحتی در آن تردد کنند. به طور مثال این خانه 4 حیاط دارد که فقط یکی از آن‎ها متعلق به بخش بیرونی بوده و سه حیاط دیگر بخش اندرونی.

خانه طباطبایی ها

شاه نشین، مجلل‎ترین بخش خانه

از آن‎جا که تاجر فرش ثروتمندی دستور ساخت این خانه را داده بود، باید این بنا در خور حضور مهمانانِ بازرگان و تجار ساخته می‎شد، لذا مجلل‎ترین بخش این خانه، تالار شاه‎نشین آن است. اتاقی هفت‎در با سقفی بلند، مزین به گچ‎بری‎های استادانه و بی‎نظیر و همچنین قطعات آینه و مقرنس‎کاری. شیشه‎های رنگیِ پنجره‎های مشبک و نورگیرها در کنار بازتاب نور از آینه‎های کار شده در گچ‎بری‎ها، زیبایی این تالار را دوچندان می‎کند.

خانه طباطبایی ها

ایوان آینه، نقش فرشی بر سقف

ایوانی منحصربه‎فرد مقابل تالار شاه‎نشین در خانه طباطبایی‎ها وجود دارد که سقف آن شکوهمند‎ترین جلوه هنر معماری این بنا را به نمایش گذاشته است. گچ‎بری‎ ظریف با آینه‎کاریِ چشم‎نواز که نقش بی‎نظیری از فرش کاشان را با طرح لچک و ترنج، به نمایش گذاشته است. فرشی پهن شده در سقف؛ گفته می‎شود آن زمان، فرشی با همین نقش در ایوان پهن بوده تا بر جلوه بصری این بخش بیفزاید.

خانه طباطبایی ها

حرف آخر

جلوه‎های بی‎نظیر معماری این بنا به قدری است که ممکن هست ورود شما دست خودتان باشد، اما خروج‎تان بسته به این‎که چه‎قدر بخش‎های مختلف خانه طباطبایی‎ها، شما را جلب کند، هرگز دست خودتان نخواهد بود. امیدواریم ساعات بسیار خوشی را در این خانه سپری کنید.

همچنین از شما دعوت می‎کنیم برای خواندن مطالب بیشتر و مرتبط با گردشگری  به مجله دلتا مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید:

همه جای ایران سرای من است/ کاشان

  • ۹۸/۰۱/۲۷
  • گلزار دی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی